Om Projektet

WhipPan-projektet tog längre tid än vi ursprungligen planerat, vilket ibland är fallet med ambitiösa utvecklingsprojekt. Elektronikdelen visade sig dock vara förhållandevis enkel och snabb att få på plats. Redan under den första dagen hade vi en fungerande prototyp på kopplingsdäcket. För att styra servomotorn och brytaren valde vi att använda en ESP32-modul. Det finns förmodligen billigare alternativ, men vi prioriterade snabbhet och enkelhet i utvecklingsarbetet, vilket gjorde ESP32 till det självklara valet för oss. Dess kraftfulla funktionalitet och inbyggda kommunikationsmöjligheter sparade tid och minskade komplexiteten i mjukvaruutvecklingen. Efter att ha testat och itererat på kopplingsdäcket tog vi nästa steg till ett experimentkort. Här stötte vi dock på en del problem. Begränsat utrymme och fellödningar ledde till återkommande fel som tog onödigt lång tid att felsöka. För att undvika fler hinder beslutade vi oss därför för att designa ett eget kretskort där alla komponenter fick sin egen plats med optimal layout. Även om detta innebar en viss tidsinvestering, var vi övertygade om att vi skulle vinna tillbaka tiden tack vare minskad felsökning och en mer robust konstruktion. Kretskortet innefattar nu en inbyggd strömförsörjningslösning i form av en voltregulator och ett 9-voltsbatteri, vilket gör hela systemet mer kompakt och energieffektivt. När det kom till höljet och 3D-utskrifterna mötte vi en annan typ av utmaning: att skapa en stabil konstruktion som samtidigt kunde matcha fästanordningen på det valda tripodstativet. Efter flera iterationer och justeringar hittade vi en lösning som både gav stabilitet och säkerställde en perfekt passform. Sammanfattningsvis har WhipPan-projektet varit både en lärorik och givande resa. Trots att processen tog längre tid än vi först trodde, känner vi oss stolta över resultatet. Projektet har gett oss värdefulla insikter och idéer som vi redan börjat implementera i tankarna för en framtida version 2 – med förbättrad prestanda och fler smarta funktioner. .

Projektnamn
WhipPan
Klient
Arc Magic
Projektlängd
3 månader
Projektansvarig
Joel Spolén
sv_SESwedish